De 5 succesfactoren voor een goed inwerkproces van jouw horecapersoneel

Iedereen weet dat werken in de horeca, hard werken betekend. Mede door de coronacrisis en de werkdruk zijn horecaondernemers meer dan ooit op zoek naar personeel om de gaten in roosters op te kunnen vullen. Daarom neem jij het liefst vandaag een nieuwe medewerker aan die morgen kan beginnen, maar die vervolgens ook blijft. Een goede start is hierbij enorm belangrijk en daar is het inwerkproces, ofwel de onboarding, cruciaal. Hoe pak je dit het beste aan en hoe zorg jij ervoor dat jouw nieuwe medewerker zo goed en efficiënt mogelijk kan beginnen? In deze blog kom je meer te weten over de vijf succesfactoren voor een goed inwerkproces van jouw horecapersoneel!

Het voordeel van een goed ingericht inwerkproces is dat medewerkers in het warme bad van hun nieuwe werkgever terecht komen en snel inzetbaar zijn. Zo worden ze fan van jouw bedrijf en heb jij er een sterke kracht bij. De 5 C’s van onboarding kunnen jou helpen dit proces goed in te richten. De 5 C’s staan voor Compliance, Clarification, Culture, Connection en Check back.

Compliance

Als eerste fase start je met compliance. In deze fase wordt een medewerker meegenomen in de regels en werkwijze van een bedrijf. Denk hierbij aan het delen van het personeelshandboek, maar ook hoe declaraties ingediend moeten worden of wat de verzuimregels zijn. Probeer deze fase op te nemen nog voordat de medewerker start. Zo zijn ze op de hoogte van de regels en de werkwijze binnen jouw bedrijf. Stuur deze documenten bijvoorbeeld tegelijk met het arbeidscontract en vraag of alles duidelijk is, zodra het ondertekende arbeidscontract terugkomt.

Clarification

Tijd voor de eerste werkdag! Het is belangrijk om uit te spreken wat de verwachtingen zijn. Wat houdt de functie precies in en wat zijn de verwachtingen omtrent presentatie? Maak het ook kleiner; hoe ziet bijvoorbeeld de eerste werkdag eruit? Hoe laat start deze? Maar bespreek vooral ook wat de medewerker zelf verwacht. Ga het gesprek aan en wees helder naar elkaar. Zo komen jullie beide niet voor verrassingen te staan.

Culture

Breng jouw nieuwe medewerker op de hoogte van de organisatiestructuur. Denk hierbij aan het delen van de missie en visie van het bedrijf, maar ook de waarden en structuur. Heeft jouw organisatie een personeelsvereniging? Zorg dan dat je laat weten wat voor uitjes worden georganiseerd. En eten jullie samen voordat een shift begint of eindigen jullie de dag met een borrel? Laat dit ook weten, zodat de nieuwe medewerker zich betrokken en welkom voelt.

Connection

Het is belangrijk dat jouw nieuwe medewerker aansluiting vindt bij de rest van zijn collega’s. Een buddy is een effectieve manier om deze aansluiting te vinden. Deze collega maakt de medewerker wegwijs en zorgt dat alle directe collega’s kennismaken. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe barmedewerker die moet leren waar alle voorraden staan, wat er op de kaart staat en, waarschijnlijk, hoe de kassa werkt. Zorg dat de buddy een ervaren en loyale collega is, zo worden meteen alle gewoontes binnen het bedrijf meegenomen.

Check back

Evalueer aan het eind van de eerste werkdag met elkaar. Hoe is de dag verlopen en kwamen de verwachtingen overeen? Maar onthoudt ook, het inwerkproces stopt niet na de eerste werkdag. Blijf in contact en plan alvast een gesprek in na de eerste week en vlak voordat de proeftijd voorbij is. Vraag hoe de afgelopen periode is geweest en sta open voor feedback vanuit de medewerker.

Wat levert een goed inwerkproces op?

Met een goed inwerkproces creëer jij een betrokken medewerker die gedurende een langere periode voor jou wil blijven werken. In de horeca is het van belang om medewerkers aan je te binden, omdat het verloop hoog is en er krapte heerst op de arbeidsmarkt. Een goed inwerkproces kost tijd, maar levert ook weer tijd en geld op. Optimaliseer het proces, zodat de onboarding nóg beter wordt. Medewerkers blijven langer bij jou in dienst en tevens bespaar je kosten als je het inwerkproces goed documenteert.

Geen tijd over, maar wel een goed ingericht inwerkproces implementeren? Securex kan jou ook helpen bij het inrichten van een goed inwerkproces. Wij kunnen jou ondersteunen op de volgende vlakken:

Als je deze succesfactoren voor een goed inwerkproces van jouw horecapersoneel gebruikt, dan creëer je sneller een betrokken medewerker. En dat is wat ieder bedrijf wil!