Personeelstekort in de horeca: 5 oplossingen

De arbeidsmarkt is krapper dan ooit en de horeca is één van de sectoren waar de personeelstekorten het grootst zijn. 43% van de horecaondernemers benoemt het personeelstekort als grootste belemmering. En voor jou is de grote vraag; hoe krijg ik mijn roosters rond? Je bent niet de enige, 1 op de 3 horecaondernemers kan door het personeelstekort niet normaal draaien en dat terwijl dit nu net de tijd is om de gemaakte verliezen tijdens de coronacrisis in te halen. Daarom 4 tips voor het oplossen van het personeelstekort in jouw horecazaak.

De oplossingen voor het personeelstekort in de horeca
Oplossing 1: Geef je medewerkers een hoger loon

Misschien voor de hand liggend, maar wel reëel. Tegenwoordig is de hoogte van het loon zeker niet de enige reden om bij een bedrijf te blijven werken. Een goede sfeer en goede arbeidsvoorwaarden worden steeds belangrijker. Maar een goed loon zal altijd een doorslaggevende factor blijven. En de horeca staat niet bepaald bekend om de aantrekkelijke lonen. Een goed loon is een stimulans om voor jou als werkgever te kiezen. Zo bewees Rob Lammers van het Noordwijkse strandpaviljoen Vrijstaat Nederzandt. Hij plaatste door de hele regio reclameborden met daarop een vergelijking tussen de uurlonen van de Albert Heijn, het horeca-cao en zijn eigen zaak (waar 16-jarige €11 per uur verdienen en 21 plussers verdienen €17,50 per uur). Met als resultaat in 20 dagen wel 80 sollicitanten.

Tip: betaal oproepkrachten met een loon inclusief vakantiegeld en vakantiedagen. Zo kun je werven met een beter loon!

Oplossing 2: Stel een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket op

Met alleen een hoog loon ben je er nog niet. Je moet er ook voor zorgen dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Daarin zijn goede secondaire arbeidsvoorwaarden en een prettige werksfeer enorm belangrijk. In de verplichte cao staat welke arbeidsvoorwaarden je minimaal moet bieden aan je personeel, maar je bent natuurlijk altijd vrij om meer te geven. Dat is hoe jij je kan onderscheiden van de concurrent, want ook zij kampen met een personeelstekort in hun horecaonderneming. En jullie vissen immers in dezelfde vijver.

Voorbeelden van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden

En om de teamband te stimuleren kun je natuurlijk denken aan uitjes, borrels en afsluitdrankjes. Het geven van extra voorwaarden werkt aan twee kanten. Het zorgt niet alleen dat je aantrekkelijk bent voor nieuw personeel, maar het helpt ook aan het werkplezier van je huidige medewerkers. Dat draagt bij aan dat je personeel op verjaardagen vertelt dat ze zo’n leuke baan hebben dat ze anderen uitnodigen om ook te komen. Om dat extra te stimuleren kun je werken met een aanbrengbonus.

Oplossing 3: Oudere medewerkers aannemen

Niet alleen de horeca kampt met personeelstekorten, er is momenteel geen een branche waar er een overschot is. En dat terwijl er veel 55-plussers zijn die geen werk kunnen vinden. Dat biedt voor jou een kans. Er zijn ongetwijfeld veel mensen in deze groep met eerdere ervaring in de horeca, die staan te popelen om aan de slag te mogen gaan. Let wel op dat je deze groep op een andere manier moet benaderen. Met teksten als ‘jong en flexibel’ en ‘gezellige teamborrels’ alleen kom je er niet. Deze leeftijdscategorie heeft andere factoren die ze belangrijk vinden, bijvoorbeeld een goed loon, prettige arbeidsvoorwaarden en uitzicht op een vast contract.

Oplossing 4: Werven over de grens

Lukt het niet om je personeelsbestand te vullen binnen Nederland en houd jij een personeelstekort in de horeca zaak waar jij voor werkt? Probeer eens over de grens te werven! In Zuid-Europa zijn er veel koks en serveerders die bereid zijn om te verhuizen naar een ander land voor een baan in jouw horecazaak. Bovendien beschikken ze vaak over een prima opleiding, goede mentaliteit en een prettige werkhouding. De Nederlandse arbeidsmarkt staat goed bekend, er is een fijne arbeidscultuur en grote zorg voor het personeel.  + Zwitserland is er een vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal wat betekent dat een werkvergunning voor mensen uit deze landen niet eens nodig is. Ondersteuning voor het werven van personeel binnen de EER krijg je via de website of je kunt een bemiddelingsbureau inschakelen zoals Koksuitspanje.nl.

Oplossing 5: Werf zowel online als offline

Er liggen grote kansen voor horeca ondernemers in de zoektocht naar nieuw personeel door te beginnen met online werven. Zo toont Geert-Jan Waasdorp aan, oprichter en directeur bij Intelligence Group. Een bedrijf dat zich bezig houdt met arbeidsmarkt- en recruitment data. Begin juli stonden er online ongeveer 380 actieve vacatures voor de horeca, maar het daadwerkelijke aantal vacatures ligt vele malen hoger. Dat betekent dat er veel horecazaken zijn die hun vacatures niet online zetten. Vaker wordt er gekozen voor een krijtbord op de stoep met daarop de tekst: ‘Personeel gezocht!’. Dat terwijl de doelgroep vóórnamelijk op vacaturesites en social media zoekt naar een nieuwe baan. Dus wil jij kansen vergroten? Dan is het slim om je vacatures óók online te plaatsen!

Meer tijd voor het zoeken naar personeel

Kortom, het personeelstekort in de horeca is groot en daarom bezorgt het werven van nieuw personeel jou een kopzorg. Het kost je daarnaast ook gewoon enorm veel tijd. Samen met het runnen van je zaak en het regelen van de administratie, ben je veel tijd kwijt met zaken op de achtergrond van het bedrijf. Hoe fijn is het dan als je tijd zou kunnen besparen op zaken zoals de administratie. Je kan het jezelf al gemakkelijker maken door de salarisadministratie uit te laten besteden. Wij helpen jou hiermee en vertellen je graag meer over deze dienstverlening.