Planning en tijdregistratie: ontdek de beste horeca apps

Alle uren van jouw personeel bijhouden en ook nog een passend rooster maken. Alsof je het nog niet druk genoeg hebt met het runnen van jouw restaurant, bar of lunchroom. Met jonge mensen die nog naar school gaan, is het sowieso al een uitdaging om jouw werkrooster te combineren met het steeds wisselende schoolrooster, niet in de avond willen/kunnen werken of verschil in drukte op doordeweekse dagen, zoals Pasen, Hemelvaart en Pinksteren. Gelukkig zijn er manieren om jou te ondersteunen. Wij vertellen jou in deze blog hoe!

Tijdregistratie

Een goede tijdregistratie is belangrijk! Jij bent namelijk verplicht om een urenregistratie van minstens 52 weken bij te houden van jouw medewerkers. Het maakt niet uit hoe je dit doet, op papier of digitaal, maar het niet correct bijhouden van de uren kan een hoge boete opleveren.

Tevens kan je door middel van het in kaart brengen van onder andere de uren, de efficiency in jouw bedrijf achterhalen. Het is zonde als medewerkers de hele dag niks doen omdat het te rustig is en er te veel mensen op de vloer staan, maar het is ook vervelend als er op drukke momenten veel te weinig mensen zijn ingeroosterd. Helemaal dekkend is het bijhouden van een goede tijdregistratie natuurlijk niet, maar patronen zijn er wel in te ontdekken. Hierdoor kan jij jouw personeel op de juiste momenten inzetten.

Niet geheel onbelangrijk is dat een juiste tijdregistratie er ook voor zorgt dat de lonen correct uitbetaald kunnen worden. In de horeca werken veel mensen op oproepbasis of met een nul-uren contract. Om mensen aan te kunnen blijven houden, zal je ze een correct loon uit moeten betalen.

Planning

Weet je nog, dat papieren rooster dat je in de kantine hing zodat iedereen wist wanneer hij of zij moest werken? Jouw personeel moet natuurlijk nog steeds wel op de hoogte zijn van wanneer ze moeten werken. Het kan tegenwoordig gelukkig ook wel anders. Denk hierbij alleen al aan de verschillende apps waar je een rooster in kan maken. Ook kan je het rooster delen via de e-mail of WhatsApp.

Een planning maak je om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers op de hoogte zijn van wanneer ze moeten werken, maar ook om te weten hoeveel mensen je op welke plekken in jouw bedrijf nodig hebt. Het efficiënt inplannen is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering, om kosten en opbrengsten zo goed mogelijk in balans te houden.

Hoe kan jij het leven gemakkelijker maken?

Papieren urenbriefjes of een planning achter de bar is niet meer van deze tijd. Door het diverse aanbod in horeca apps kan jij eenvoudig en snel een personeelsplanning maken. In zo’n app kunnen jouw werknemers ook gemakkelijk een aanvraag doen of een dienst ruilen.

Ook voor de urenregistratie is er een groot aanbod aan apps te vinden. Het fijne hieraan is dat, als een werknemer voor een klus op locatie staat, hij/zij daarna ook gemakkelijk weer uit kan klokken.

Diverse urenregistratie apps en personeelsplanning apps zijn speciaal gemaakt voor de horeca. Er kunnen veel mensen tegelijk worden aangemeld in de app en wijzigingen zijn makkelijk door te voeren. De apps zijn gemakkelijk in gebruik. Securex koppelt ook met een aantal van deze apps, namelijk Dyflexis, Shiftbase, Eitje, L1nda, Bedrijfsrooster, Horeko, Nostradamus, TimeChimp en werktijden.nl. Bij alle apps is het mogelijk om zowel een rooster te maken als de uren te registreren. Tevens worden de gegevens automatisch in Nmbrs aangepast, waardoor jij nauwelijks extra tijd kwijt bent. Gemakkelijker kunnen wij het niet maken!